“KOLLEKTSIOON SITIKSALLID” (Juhendajad Christi Kütt, Merle Suurkask)
LÜHIÜLEVAADE: Rahvuslikku tekstiilipärandit interpreteeriva loomingulise lõputöö inspiratsiooniallikaks olid Põhja-Viljandimaa neljas kihelkonnas – Suure-Jaani, Kõpu, Pilistvere ja Viljandi – 19. sajandil kantud imekaunid ja -peened koekirjalised õlakatted. Töö tulemusel valmis kollektsioon kolmest villastest kangastelgedel kootud sallist. Kollektsiooni nimeks sai Sitiksallid – Põhja-Viljandimaa õlakatetel ja eesti tekkidel ühe levinuma traditsioonilise koemustri, „sitikakirja” järgi.
Kollektsiooni valmimisele eelnes mahukas eeltöö, mis hõlmas originaalesemete uurimist ning tööproove ja materjalikatsetusi kahes tekstiilitehnikas: siiditrükis ja telgedel kudumises. Peamiseks eesmärgiks oli läbi katsetuste uurida, kuidas saavutada ja säilitada sõbakirikanga tunnetuslik olemus ning mulje teistsuguste materjalide või käsitöötehnikatega kui etnograafiliste originaalesemete puhul.
Hõredaid ja tihedalt kirjatud koepindu kombineerivad Sitiksallid on luksuslikud, originaalkavanditel põhinevad käsitsi kangastelgedel kootud naturaalsest materjalist sallid, mida saab kanda nii õla- kui ka kaelasallidena. Sallide loomisel on inspiratsiooniallikaks olnud Põhja-Viljandimaa õlakatetelt võetud üle mitmeid iseloomulikke tunnuseid nagu sallide koosnemine kahest eraldi kootud kangapaanist, traditsioonilised koekirjade tüübid jm. Kollektsioon kannab tugevat tunnetuslikku ja visuaalset sidet minevikuga, ent sobib funktsionaalsuse ja disaini poolest ka nüüdisaja inimestele.
Kati Kuusemets
Lõputöö autor
TÜ Viljandi kultuuriakadeemia
LÄBITUD ÕPPEKAVA: rahvuslik tekstiil
ESTER DSpace
[Best_Wordpress_Gallery id=”89″ gal_title=”Kati Kuusemets”]
SUMMARY: The goal of the graduation project was to create a collection of shawls based on 19th century weft-faced shoulder shawls used in the northern part of Viljandi County, Estonia. The written part of the graduation project documents, describes and analyses the creative and practical work, which resulted in the collection of shawls.
When creating the graduation project collection, the author looked for answers and solutions to the problem that weaving traditional Estonian weft-faced fabrics by hand is very labour- and time-intensive, which, for economic reasons, makes them difficult to use in modern clothing and textile design. Therefore the aim was to find a way to bring weft-faced fabrics into modern use in a way that preserves their essence and connection to authentic 19th century items, but requires less time to produce and is therefore economically more affordable.
The work resulted in the creation of three woollen shawls woven on looms, with white, grey and red weft-faced patterns, which come from authentic ethnographic shoulder shawls. The collection was named Beetle Pattern Shawls (ʻSitiksallidʼ in Estonian), as inspired by the most prevalent traditional weft-faced weaving pattern on shoulder shawls of the northern Viljandi County and Estonian blankets – the beetle pattern.
Based on original designs, the beetle pattern shawls are luxurious hand-made shawls of natural materials, which can be worn on the shoulders and around the neck. The author has reached the goal of creating accessories, which, being based on ethnographic weft-faced shoulder shawls, are emotionally and visually strongly linked to the past, but which also suit the modern wearer in terms of both functionality as well as design.